Google AdWords ondergaat verandering

Voor Search Engine Advertisers kwam er zo’n 3 weken geleden belangrijk nieuws naar buiten. Google maakte bekend dat de advertenties die normaal altijd aan de rechterkant van de pagina staan zullen verdwijnen. Wel komt er één extra commercieel zoekresultaat de staan boven de organische resultaten. Wat dit allemaal gaat betekenen en of het heel veel impact zal hebben is nog afwachten, maar de beweegredenen van Google zijn voor een deel wel duidelijk.

Eén van de redenen van deze verandering lijkt te zijn dat Google een betere afstemmingen op mobiele apparaten wilt. Op mobiel toonde Google altijd al één kolom met commerciële resultaten en omdat steeds meer mensen primair hun mobiel gebruiken om dingen op te zoeken wilt Google dit nu overal doorvoeren. Eveneens zullen de kosten van de CPC’s stijgen, omdat bedrijven tegen elkaar zullen gaan opbieden om in de top 4 terecht te komen. Buiten de top 4 stel je namelijk niet veel meer voor in AdWords land. Wat de consequentie hiervan is, is dat dit alleen betaalbaar zal zijn voor sterke merken en het zal voor nieuwkomers moeilijker worden om een plaats tussen de gevestigde orde te bemachtigen. De advertentie opbrengsten voor Google zullen dus omhoog gaan.

Wat het effect van deze verandering op de lange termijn is weten we nog niet, maar tot nu toe zijn de ervaringen niet negatief, waar van tevoren wel voor gevreesd werd. Heb je als ondernemer nou helemaal geen tijd om je hierin te verdiepen of op de hoogte te blijven van de laatste updates, maar wil je wel in adwords adverteren? Dan kun je dit uitbesteden aan Economy of een ander bedrijf dat veel expertise heeft op dit gebied. Zij zullen dan bespreken wat het budget is en wat de doelen van de campagne zijn. Vervolgens nemen zij dit volledig uit handen, zodat jij als ondernemer je kan focussen op de zaken waar je echt goed in bent.

http://economy.nl