In 1962 presenteert BMW de 1500

Op 7 maart 2016 vierde BMW Group het honderdjarige bestaan. BMW ontwikkelde zich van een kleine vliegtuigmotorenfabrikant in het noorden van München tot een wereldwijd toonaangevende producent van premium auto’s en motorfietsen.

Geschiedenis

Onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke stichtte Karl Friedrich Rapp aan het begin van de twintigste eeuw een motorenfabriek voor vliegtuigen. In 1918 werd de naam veranderd in Bayerische Motoren Werke (Beierse Motoren Fabriek), kortweg BMW. De kleuren van de Beierse vlag komen terug in het BMW-embleem dat een gestileerd propellerblad voorstelt.

De overname van de voertuigenfabriek Eisenach in 1928 betekende het begin van de autoproductie. Eerst ging het om het merk Dixi. De eerste auto was de Dixi 3/15, een afgeleide van een Austin. Vanaf 1933 produceerde BMW z’n eigen modellen.

Modellen

BMW voert een groot aantal series, elk met verschillende carrosserievarianten zoals sedan, touring, coupé en cabrio. De gangbare 1-,2-, 3-, 5-, 6- en 7-series worden aangevuld met exclusieve varianten.

Sinds het nieuwe millennium produceert BMW ook SUV’s. Deze zijn herkenbaar aan de modelnaam die begint met een ‘X’. Ze worden door BMW ‘Sport Activity Vehicle’ (SAV) genoemd.

De M-modellen zijn het snelst en meest exclusief. Ze worden ontwikkeld door en gefabriceerd bij de motorendivisie BMW M.

Iconische Modellen

1500

In 1962 presenteert BMW de 1500, de eerste van een serie compleet nieuwe en in eigen huis ontwikkelde auto’s die de fabrikant de ‘Neue Klasse’ noemt. Het is de eerste middenklasser van BMW. Op basis van hetzelfde carrosserie volgen de BMW 1800 en de BMW 2000. In 1966 introduceert BMW de tweedeurs versie van de Neue Klasse, de 02-serie als BMW 1602, BMW 1802 en BMW 2002.

BMW Sharknose

In 1968 introduceert BMW een lijn nieuwe modellen gebaseerd op een nieuwe zescilindermotor. De luxe auto’s zijn geen groot succes. Daarentegen wordt de zescilindermotor de basis van een groot deel van zijn succes in de periode erna. Deze eerste moderne limousines van BMW zijn karakteristieke verschijningen. Door de schuin naar vorenstaande grille hebben deze modellen ook wel de bijnaam ‘Haaienneus’ of Sharknose.

BMW Z3

In 1996 introduceert BMW de met de Z3 een eigenzinnige sportauto. Zijn opvolger, de BMW Z4 is sinds 2002 op de markt.

BMW Populaire Modellen van nu

BMW’s actuele modelaanbod is zeer uitgebreid en loopt van de 1-serie en 2 Serie via de 3-serie, 4-serie en 5-serie in de (hogere) middenklasse, tot de luxe 7-serie limousine. Met de X1, X2, X3, X5 en X6 worden SUV-liefhebbers bediend. Via Private Lease zijn de meeste modellen voordelig te rijden voor een vast bedrag per maand. BMW Private Lease is met een ware opmars bezig in Nederland.

1 serie

De BMW 1 Serie is de meest compacte BMW serie. In de zoektocht naar grotere verkoopaantallen gaat BMW vanaf 2004 de concurrentie aan met populaire hatchback modellen als de Volkswagen Golf.

De opgave was om een echte BMW te maken qua comfort en rijkwaliteiten tegen een concurrerende prijs. Dit resulteerde in de 1-serie, met een kleine omvang, een lange sportieve motorkap en een korte achterkant. Kenmerkend zijn ook de strakke karakteristieke lijnen.

Als een van de weinige auto’s in zijn klasse was de BMW 1 Serie initieel uitgerust met achterwielaandrijving (eerste en tweede generatie). De nieuwste BMW 1 Serie heeft voorwielaandrijving.

BMW 1 serie Private Lease is de voordeligste manier om in nieuwe BMW te rijden.