Sociale rekrutering en marketing

 book marketing

Sociale rekrutering is het proces van het verzamelen van informatie, het vinden en aannemen van personeel via sociale platforms om werkgevers en sollicitanten te promoten / adverteren. Het is vaak onderverdeeld in twee categorieën:

– Zoek bedrijven in sociale netwerken, blogs of online communities voor informatie over potentiële kandidaten.

– Gebruik van sociale media en netwerken om informatie over de openstaande vacature te verspreiden onder potentiële kandidaten en hun omgeving.

Over de populariteit van sociale werving bij het inhuren van personeel in de Verenigde Staten.

Enkele feiten die eraan zijn ontleend:

89% van de bedrijven gebruikte sociale media voor werving.

1 op de 3 kandidaten werd afgewezen omdat er iets negatiefs over hem werd gevonden op sociale media.

14,4 miljoen mensen hebben via sociale media hun huidige baan gevonden.

86% van de werkgevers zei dat kandidaten hun profiel rekruteringsvriendelijker moeten maken.

24% van de managers werd gevonden door persoonlijke gegevens via sociale rekrutering.

80% van de bedrijven gebruikt LinkedIn om talent te vinden.

50% van de bedrijven zoekt informatie over potentieel personeel op Facebook.

45% gebruikt Twitter voor hetzelfde doel.

Deze populariteit van sociale rekrutering kan worden verklaard door de volgende redenen

De wereld ondergaat wereldwijde veranderingen in het informatiegebruik en er wordt een nieuw digitaal ecosysteem gecreëerd.

De belangrijkste kenmerken:

– Een grote verscheidenheid aan mediakanalen voor het bezorgen van berichten aan de consument.

– De snelle groei van internetcommunicatiekanalen (blogs, RSS, instant messaging-diensten, videokanalen, enz.)

– Ontwikkeling en distributie van gerelateerde apparaten (iPhone, iPad, videogames, tv’s met directe netwerktoegang ..)

– Kopers zijn intensief betrokken bij de digitale stroom (via sociale netwerken, geolocatiediensten, QR-codes, augmented reality …).

– Ontwikkeling van nieuwe consumptiepatronen (studie van recensies, onmiddellijke prijsvergelijking in tientallen winkels, groepsaankopen, hergebruik van dingen ..).

Al deze trends hebben een actieve invloed op het bedrijf, met name op het gebied van werving:

– Jobportalen domineren nog steeds, maar elk jaar wordt hun volledige zekerheid uitgeperst door zowel nichespelers (Xpertize, Moovement, Habrahabr) als speciale sociale B2B-netwerken. netwerken: LinkedIn, Viadeo, Xing en vele anderen.

– Door gebruikers gegenereerde inhoud heeft een actieve invloed op de reputatie van uw bedrijf en daarmee op de aantrekkelijkheid van uw werkplek.

– Het rekruteringsproces wordt steeds ‘socialer’, de aandacht wordt gevestigd op de profielen in de sociale netwerken van de potentiële kandidaat: wat is zijn hobby, de activiteit van de gebruiker, zijn omgeving.

“Bovendien helpt het internet de procedures voor het in dienst nemen van werknemers te vereenvoudigen en worden tussenpersonen verwijderd. Bedrijven omzeilen HR-bureaus gemakkelijk om de mensen in te huren die ze nodig hebben.

Actieve kandidaten en recruiters – interactie op de blog, in netwerken, organisatie van carrièregames.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van sociale media voor bedrijven?

Minder tijd en geld bij werving

Groot publiek

Directe toegang tot interessante kandidaten, gemakkelijk contact onderhouden

U kunt kiezen voor digitaal geletterde kandidaten

De bijbehorende ontwikkeling van uw merk

Langdurige, zelfvernieuwende en vooral een up-to-date database met kandidaten

Moeilijkheden bij het organiseren van sociaal rekruteringswerk:

Kost tijd en moeite

In dit stadium kan het nog geen andere methoden voor het inhuren van personeel vervangen

Draagt ​​een grote verantwoordelijkheid

Niet geschikt voor alle posities

Het is noodzakelijk om constant de relevantie van informatie over het bedrijf te behouden

Vereist samenwerking met andere afdelingen 

Zoals u kunt zien, zou digitale activiteit in het rekruteringsproces vandaag de dag moeten plaatsvinden

complementeer uw traditionele rekruteringsstrategie

integreer sociale media in dagelijkse activiteiten

om de waarden van het bedrijf te promoten, om haar reputatie te beschermen

het probleem van het creëren van een database met potentiële kandidaten effectief op te lossen en – talenten onder hen te selecteren, actief te communiceren met andere online activiteiten van het bedrijf.

 social media plan instagram

https://marketingbook.shop/