Nieuwe artikelen

Internet Marketing – Viral Marketing

Internet marketing, ook wel Online Marketing genoemd, bestaat uit vele verschillende componenten. Bekend zijn onder andere Social Marketing, Digital Marketing en Content Marketing vaak ondersteund door Artikel Marketing. Maar beduidend minder bekend zijn bijvoorbeeld Augmented Marketing en Viral Marketing. Augmented Marketing wordt gebruikt om Augmented Reality (3D) te mengen met content om een zo realistisch beeld te vormen van een product in een “echte” omgeving. Dit met als doel om potentiele klanten (leads) dusdanig te overtuigen dat ze overgaan tot de aanschaf van het “augmented” product. Viral Marketing lijkt een modern begrip, echter in 1999 werd dit al gebruikt voor de promotie van “Blair Witch Project”, de bekende horror film. Viral Marketing is eigenlijk de mond-op-mond reclame binnen het internet. Via, meest, sociale netwerken promoten van producten of diensten. Dit is overigens een methode die ook goed werkt voor Leadgeneratie (Kundenakquise in Duitsland).

Viral Marketing en Blair Witch Project

De film Blair Witch Projects was gemaakt met een klein budget en had niet de intentie om groot en breed uitgebracht te worden. Om deze redenen werd gekozen de film slechts online via het internet (de goedkoopste methode, met, normaal gesproken in die tijd, een gelimiteerd publiek). Hierdoor kon snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt worden. Men probeerde hiervoor verschillende media vormen te gebruiken. De filmmakers besloten een speciale website voor dit doel te maken met als doel potentiele investeerders te vinden. De website werd enorm populair dankzij mond-op-mond reclame ondersteund door verschillende online kanalen. Op korte termijn werd het vrijwel een “must” om de website te bezoeken en kwamen er steeds maar weer nieuwe bezoekers bij. De achterliggende gedachte was met behulp van de juiste interactieve content, die gerelateerd was met de legende en de film, de nieuwsgierigheid op te wekken van het publiek. De interactieve content bestond niet alleen uit video´s en geluiden van de film, maar ook nieuws en verhalen, foto´s, biografieën en afspraken voor de imaginaire evenementen rondom de film en de legende. Alles werd gebracht op een fascinerende en bijna realistische manier. Dit resulteerde in alleen al 10 miljoen page views in de week waarin de film uitgebracht werd en iedere bezoeker bleef gemiddeld 16 minuten op de site. Een low-budget film, gericht op een gelimiteerd publiek, haalde dankzij Viral Marketing een omzet van meer dan 250 miljoen Dollar.

Viral Marketing achtergrond

Viral marketing richt zich in principe op consumenten, niet op bedrijven, al ontstaat hier wel een verschuiving in. Viral Marketing maakt zoveel mogelijk gebruik van bestaande sociale netwerken met als doel de berichtgeving, het product, de uiting of het nieuwtje, zo snel mogelijk zoals bij een virale epidemie, te verspreiden. Met deze marketinguiting, dat kan een digitaal filmpje en stukje interactieve content, kan bereikt worden (al is dit minder voorspelbaar als bij de “klassieke” vormen van internet marketing) dat bijvoorbeeld de naamsbekendheid van een merk opgebouwd of vergroot wordt, of (zoals bij a Blair Witch Project) een film onder de aandacht gebracht wordt. Dit met de verwachting dat het zich middels een soort mond-op-mond reclame verder verspreidt. De voordelen van Viral Marketing zijn de lage kosten en de snelle verspreiding, echter daar staan de nadelen van het slecht voorspellen van een mogelijk succes en het daarmee verbonden probleem een goede Viral Marketing campagne te maken.

Dit artikel is samengesteld door het redactieteam van bbckaprijke.be, dat zich richt op het zorgvuldig selecteren en presenteren van betrouwbare informatie.

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Wat is zonwering met zuignap? Zonwering met zuignap is een slimme en praktische oplossing om je huis koel te houden

  Of je nu een intiem tuinfeestje organiseert of een grootschalig bedrijfsevenement plant, de juiste tent kan het verschil maken.

Of je nu een voetbalcoach bent, een enthousiaste ouder of gewoon iemand die van een potje voetbal houdt, het kiezen

  Ben je klaar om een nieuwe dimensie aan je culinaire avonturen toe te voegen? Duik dan mee in de

  In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het geen verrassing dat ook interieurontwerpers zich richten op milieuvriendelijke

  In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het plannen van een duurzame keuken een stap in de

De onvermijdelijke slijtage Het is een bekend fenomeen: na verloop van tijd begint je trouwe microgolfoven tekenen van slijtage te

Je tanden zijn elke dag hard aan het werk. Ze helpen je niet alleen om te kauwen en te spreken,

Rolstoelvervoer: Mobiliteit en Vrijheid voor Iedereen Mobiliteit is een fundamenteel aspect van het leven dat bijdraagt aan onze onafhankelijkheid en

Onderbroeken zijn meer dan een basisonderdeel van de garderobe; ze spelen een cruciale rol in zowel persoonlijke hygiëne als gezondheid.

Als het hart van je woning een update nodig heeft, zijn het vaak de ramen die een sleutelrol spelen in

  Merchandise omvat een reeks producten die zijn ontworpen om de betrokkenheid en versterking van fans en volgers van een

Afvalbeheer is een cruciaal aspect van zowel huishoudelijke als commerciële ruimtes. Het huren van een juiste container is vaak de

Als je graag tijd doorbrengt in de keuken, weet je dat koken zowel een kunst als een wetenschap is. Maar

De kracht van kleine veranderingen Duurzaamheid is een hot topic tegenwoordig, en terecht. We worden ons steeds meer bewust van

Kartonnen platen voor e-commerce: duurzame verpakkingsoplossingen Als het gaat om e-commerce, is het gebruik van hoogwaardige verpakkingsmaterialen van groot belang.

Een mistgenerator is een apparaat dat een dichte mist of rook creëert in een afgesloten ruimte om inbraak en diefstal

Waar u op moet letten bij hondenbakken De gezondheid van uw hond is direct gerelateerd aan het voer dat u