Internet Marketing – Viral Marketing

Internet marketing, ook wel Online Marketing genoemd, bestaat uit vele verschillende componenten. Bekend zijn onder andere Social Marketing, Digital Marketing en Content Marketing vaak ondersteund door Artikel Marketing. Maar beduidend minder bekend zijn bijvoorbeeld Augmented Marketing en Viral Marketing. Augmented Marketing wordt gebruikt om Augmented Reality (3D) te mengen met content om een zo realistisch beeld te vormen van een product in een “echte” omgeving. Dit met als doel om potentiele klanten (leads) dusdanig te overtuigen dat ze overgaan tot de aanschaf van het “augmented” product. Viral Marketing lijkt een modern begrip, echter in 1999 werd dit al gebruikt voor de promotie van “Blair Witch Project”, de bekende horror film. Viral Marketing is eigenlijk de mond-op-mond reclame binnen het internet. Via, meest, sociale netwerken promoten van producten of diensten. Dit is overigens een methode die ook goed werkt voor Leadgeneratie (Kundenakquise in Duitsland).

Viral Marketing en Blair Witch Project

De film Blair Witch Projects was gemaakt met een klein budget en had niet de intentie om groot en breed uitgebracht te worden. Om deze redenen werd gekozen de film slechts online via het internet (de goedkoopste methode, met, normaal gesproken in die tijd, een gelimiteerd publiek). Hierdoor kon snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt worden. Men probeerde hiervoor verschillende media vormen te gebruiken. De filmmakers besloten een speciale website voor dit doel te maken met als doel potentiele investeerders te vinden. De website werd enorm populair dankzij mond-op-mond reclame ondersteund door verschillende online kanalen. Op korte termijn werd het vrijwel een “must” om de website te bezoeken en kwamen er steeds maar weer nieuwe bezoekers bij. De achterliggende gedachte was met behulp van de juiste interactieve content, die gerelateerd was met de legende en de film, de nieuwsgierigheid op te wekken van het publiek. De interactieve content bestond niet alleen uit video´s en geluiden van de film, maar ook nieuws en verhalen, foto´s, biografieën en afspraken voor de imaginaire evenementen rondom de film en de legende. Alles werd gebracht op een fascinerende en bijna realistische manier. Dit resulteerde in alleen al 10 miljoen page views in de week waarin de film uitgebracht werd en iedere bezoeker bleef gemiddeld 16 minuten op de site. Een low-budget film, gericht op een gelimiteerd publiek, haalde dankzij Viral Marketing een omzet van meer dan 250 miljoen Dollar.

Viral Marketing achtergrond

Viral marketing richt zich in principe op consumenten, niet op bedrijven, al ontstaat hier wel een verschuiving in. Viral Marketing maakt zoveel mogelijk gebruik van bestaande sociale netwerken met als doel de berichtgeving, het product, de uiting of het nieuwtje, zo snel mogelijk zoals bij een virale epidemie, te verspreiden. Met deze marketinguiting, dat kan een digitaal filmpje en stukje interactieve content, kan bereikt worden (al is dit minder voorspelbaar als bij de “klassieke” vormen van internet marketing) dat bijvoorbeeld de naamsbekendheid van een merk opgebouwd of vergroot wordt, of (zoals bij a Blair Witch Project) een film onder de aandacht gebracht wordt. Dit met de verwachting dat het zich middels een soort mond-op-mond reclame verder verspreidt. De voordelen van Viral Marketing zijn de lage kosten en de snelle verspreiding, echter daar staan de nadelen van het slecht voorspellen van een mogelijk succes en het daarmee verbonden probleem een goede Viral Marketing campagne te maken.