Presenteer jezelf!

Om je als persoon opzoek bent naar een baan is het belangrijk dat je goed weet hoe je een goede indruk moet maken als je word uitgenodigd voor een gesprek. Er komen veel dingen bij kijken om een goede eerste indruk te geven voorafgaand van het gesprek en tijdens het gesprek. Deze indruk kan in sommige gevallen doorslaggevend zijn bij het wel of niet aannemen van een persoon. Los van het solliciteren, is het in het dagelijks leven ook handig om jezelf goed te kunnen presenteren om zo nieuwe sociale contacten op te doen.

Vooraf aan het gesprek is het belangrijk om een pakkende motivatiebrief te schrijven. In deze motivatiebrief moet naar voren komen waarom je geschikt denkt te zijn voor de functie en waarom jij deze functie wil gaan doen. Zorg dat je al wat informatie hebt over het bedrijf waar je voor gaat solliciteren. Dit is namelijk handig, om in de brief en later in het gesprek jezelf te linken aan het bedrijf. zo kan de gene die jou aanneemt of jou uitnodigt voor een gesprek al een denkbeeld krijgen van jou binnen de organisatie.

Tijdens het gesprek is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van jou kunnen en van wat jij weet over het bedrijf. zo kan je eventuele vragen, die zeker komen, makkelijk beantwoorden met een goed en kloppend antwoord. In sommige gevallen word je na een aantal gesprekken naar een assessment bureau gestuurd om daar een soort test af te nemen. Dit is vooral voor grotere functies. Tijdens deze test zullen alle competenties en vaardigheden op de proef worden gesteld om te zien of jij geschikt bent voor de functie. Als het vinden van een baan echt niet wil lukken is het een aanrader om een outplacement traject te volgen. Zo word je begeleid in het vinden van een nieuwe baan, en zal je veel sneller een nieuwe baan vinden dan als je het op eigen houtje zou doen.

https://loopbaannederland.nl/