Wat is VoiP bellen en hoe werkt het?

VoiP bellen omvat alle kenmerken van de traditionele telefonie (telefoongesprekken, fax, voicemail, enz.), waarbij alle gesprekken en gegevens via het internet worden verzonden in plaats van via de traditionele vaste lijnen.

Internet telefonie versus VoiP bellen

Internettelefonie en VoiP bellen worden vaak als synoniemen gebruikt. Terwijl internettelefonie verwijst naar elk internet telefoonsysteem, is VoiP bellen een specifieke methode voor het plaatsen van telefoongesprekken via internet.

Wat is VoiP bellen?

VoIP bellen is de meest gebruikte methode om telefoongesprekken via het internet te voeren. Traditioneel werden telefoongesprekken als analoge signalen via telefoonlijnen verzonden. Met VoIP bellen wordt uw gesprek omgezet in gegevens die via het internet worden verzonden: Audio wordt verzonden via IP (Internet Protocol). Dit is dezelfde technologie die ons in staat stelt op websites te surfen op het internet.

Terwijl u spreekt via een microfoon (laptop, mobiel of headset) wordt uw stem – het audiosignaal – gedigitaliseerd. Deze gegevens worden gesplitst in pakketten en voorzien van individuele labels.

Uw oproep bestaat uit verschillende gegevenspakketten. Elk gegevenspakket reist via internet naar de ontvanger. Wanneer de gegevens op de eindbestemming aankomen, worden ze in de juiste volgorde teruggezet. De gegevens worden vervolgens omgezet in audio en de ontvanger hoort wat u hebt gezegd.

Interessant is dat de gegevenspakketten niet noodzakelijk aankomen in de volgorde waarin ze verstuurd werden: ze kunnen elkaar onderweg inhalen. Bij aankomst worden ze in de juiste volgorde weer in elkaar gezet en is uw boodschap te horen bij de ontvanger.

Wat is het verschil tussen VoiP bellen en traditionele telefoongesprekken?

Bij VoiP bellen maakt u gebruik van het internetprotocol om te telefoneren. Traditioneel werden telefoongesprekken gevoerd via het openbare geschakelde telefoonnetwerk. Oorspronkelijk was het openbare telefoonnet een analoog vast net. Nu is het openbare telefoonnet echter hoofdzakelijk digitaal. Het gaat om een mix van telefoonlijnen en glasvezelkabels.

Het belangrijkste verschil tussen traditionele telefoongesprekken en VoiP bellen, is dat bij het voeren van een traditioneel telefoongesprek voor de duur van het telefoongesprek een speciaal kanaal wordt ingesteld. Bij VoIP bellen maakt u gebruik van het Internet Protocol (IP). Bij VoIP bellen wordt geen vaste lijn tot stand gebracht. De gegevens worden volgens de meest efficiënte route verzonden. Aangezien er geen vast kanaal hoeft te worden opgezet, is het veel kosteneffectiever dan traditionele telefonie.

Met de meeste VoIP-oplossingen kunt u niet-VoIP-gebruikers bellen, ongeacht of ze gebruik maken van mobiele of vaste telefoonverbindingen. Dit betekent dat u kunt genieten van de voordelen van VoIP en toch verbinding kunt maken met niet-VoIP-gebruikers.